Acoustic

اکوستیک (Acoustic)

اکوستیک یا صدا شناسی یکی از شاخه‌های علم فیزیک است و موضوع آن بررسی موج‌های مکانیکی از جمله صدا در محیط مادی (گازها، مایعات و جامدات)، از نظر نوسان‌، بازتاب، دامنه، جذب، شکست صدا، فاز، هماهنگ ها و سرعت حرکت صدا است. کاربردهای آکوستیک در بسیاری از جنبه‌های زندگی امروز دیده می‌شود و بارزترین نمونه ی آن صنایع صوتی، استودیوهای صدابرداری و نیز کنترل نویز (مکانیکی) است.

به صورت کلی مبحث اکوستیک در استودیوهای صدابرداری شامل دو بخش می باشد:

  • جلوگیری از نفوذ صدا (Sound Proofing)
  • کنترل بازتاب های صدا (Acoustic Treatment)

جلوگیری از نفوذ صدا (Sound Proofing)

اولین مرحله اصلاح اکوستیک اتاق ضبط صدا در محیط استودیو می باشد که مهندسین اکوستیک با توجه به ساختار هندسی و ابعاد اتاق ، موقعیت مکانی و همچنین بودجه ی اختصاص یافته، با استفاده از متریال های مختلف و چندین لایه عایق صوتی که به دقت محاسبه و انتخاب می گردند، مانع ورود نویز به اتاق ضبط می شوند.

کنترل بازتاب های صدا (Acoustic Treatment)

مرحله دوم در اصلاح اکوستیک محیط استودیو کنترل میزان بازتاب های صدا (Reverberation) است که به واسطه آن از میزان صداهای انعکاسی در اتاق ضبط، میکس و مسترینگ تا رسیدن به مقدار مجاز کاسته می شود. برای دست یابی به صدایی دقیق و استاندارد در محیط استودیو این بخش از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و نیازمند بررسی و محاسبات دقیق اکوستیکی است. Acoustic Treatment نسبت به Sound Proofing کمتر هزینه بر است، اما هرگونه خطا در این مرحله می تواند منجر به تخریب صدا شود.

یکی از معضلات اکوستیکی در محیط استودیوهای صدابرداری، میکس و مسترینگ، پدیده انعکاس صوت (Reverberation) است. میزان استاندارد ریوربریشن محیط استودیوی ضبط، میکس و مسترینگ با هم متفاوت است و چنانچه بیشتر و یا کمتر از حد مجاز باشد، مشکلاتی ایجاد می کند. بیشتر بودن ریورب از مقدار مجاز، موجب می شود که به دلیل اختلاف فازِ صداهای منعکس شده (از دیوارها، سقف، کف و وسایل موجود در استودیو) با صدای حاصل از منبع صوت، صدای ضبط شده با صدای اصلی تفاوت محسوسی داشته باشد و همچنین کاهش بیش از حد ریورب صدا را خشک، بی روح و مصنوعی جلوه می دهد.

نویسنده : سعید روشنی
فناوری مهندسی صدا

مشکلات عمومی

به دفعات مشاهده شده که صدابرداران آماتور کم تجربه به جهت عدم آگاهی لازم از رفتارهای صوت و ویژگی های اکوستیکی محیط خود، حتی با داشتن ابزارهای پیشرفته صدابرداری (از جمله میکروفونهای مرغوب، کابل های گرانقیمت و پری آمپلی فایرهای حرفه ای)، حتی با رعایت اصول و قواعد صدابرداری، در نهایت از صدایی که ضبط می کنند رضایت ندارند و این طور عنوان می کنند که صدا پس از ضبط، تیره و کدر شده و شفافیت ندارد و یا اینکه در مواردی هم حجم صدا از بین رفته و صدا تیز و گوش آزار شده است. آنها گمان می کنند علت این مشکل، ابزارهای صدابرداری هستند و به جهت تصور اشتباه خود، مدام در حال تغییر سیستمهای استودیو می باشند که با هزینه های سرسام آور این دستگاه ها، ضررهای مالی زیادی را متحمل می شوند. در حالت دیگر عموما برخی افراد با تهیه Egg Crate Foam یا همان فوم های شانه تخم مرغی موجود در بازار، اقدام به پوشاندن کامل سطوح دیوار و سقف استودیوی خود می کنند که با این کار نه تنها مشکل اکوستیکی اصلاح نمی شود بلکه به نوعی به مشکل خود می افزایند؛ به این دلیل که این فوم ها جاذب فرکانسهای میانی بالا (HMF) و فرکانسهای بالا (HF) هستند و تاثیر چندانی در انعکاس فرکانسهای میانی پایین (LMF) و فرکانسهای بم (LF) ندارد و این کار بیشتر توازن فرکانسی را بر هم میزند که نتیجه صدایی کدر، خشک و بی روح خواهد بود.

در نهایت اصلاح استاندارد اکوستیک محیط استودیو نیازمند مهندسی دقیق و بهره گیری از افراد متخصصِ حاذق و با تجربه در زمینه اکوستیک و مهندسی صدا است. گروه فناوری مهندسی صدا (AET) با بهره گیری از علوم مهندسی صدا ، تجهیزات دقیق سنجش صوت و همچنین کارشناسان مجرب و دوره دیده در زمینه طراحی، ساخت و تجهیز استودیوهای صدابرداری حرفه ای و خانگی و همچنین تولید محصولات استاندارد اکوستیکی خدماتی استاندارد و دقیق ارائه می دهد. از جمله این خدمات تولید پنل های جاذب، دیفیوزرها و بیس ترپهای استاندارد و کارآمد با قیمت و کیفیتی رقابتی است.

نویسنده : سعید روشنی
فناوری مهندسی صدا