THE-LES-PAUL-CONSOLE

تاریخچه ی ضبط مالتی تِرَک

ضبط مالتی تِرَک صدا فرآیندی است که توسط آن سیگنالهای الکتریکی حاصل از امواج صوتیِ دریافت شده توسط مایکروفون ها و  سازهای الکتریکی به صورت موازی بر روی دو یا چند ترک صوتی ضبط می شوند  و در هنگام باز پخش در هماهنگی کامل نسبت به هم باقی می مانند.

نخستین سیستم صدای استریو جهت استفاده در تکنولوژی تلفن در سال ۱۸۸۱ توسط Clément Ader (مخترع و مهندس فرانسوی) معرفی شد. سالها بعد Charles A. Hoxie یکی از مخترعین و محققین کمپانی جنرال الکتریک در زمینه صدای فیلم، سیستم  Pallophotophone را (در سال ۱۹۲۲) معرفی کرد. یک سیستم ضبط و پخش صدا به صورت اپتیکال روی فیلم ۳۵ میلیمتری. چالرز در سالهای فعالیتش ( ۱۹۱۲ تا ۱۹۳۲) در کمپانی جنرال الکتریک، فرایند قرار دادن صدای ضبط شده بر روی فیلم را توسعه یافت، به طوری که برخی از سیستمها از ۱۲ تِرَک به طور موازی استفاده می کردند. Alan Blumlein مهندس الکترونیک بریتانیایی در سال ۱۹۳۳ سیستم ضبط استریوفونیک و صدای فراگیر را برای دیسک و فیلم ارائه داد. تاریخچه ضبط صدای مالتی تِرَک مدرن که از نوار مغناطیسی استفاده شد به سال ۱۹۴۳ باز می گردد که رکوردر دو هد نوار استریو اختراع شد.

توسعه بزرگ بعدی در ضبط مالتی تِرَک به سال ۱۹۵۳ باز می گردد. زمانی که Les Paul گیتاریست مشهور امریکایی، طرح رکورد همزمان ۸ تِرَک را ارائه داد. این طرح توسط کمپانی امریکایی Ampex به صورت تجاری توسعه یافت و در سال ۱۹۵۵ میلادی اولین سیستم ضبط صدای Sel-Sync یا Selective Synchronous روانه بازار شد. نخستین رکوردر ۸ تِرَک Ampex در سال ۱۹۵۷ میلادی در استودیو خانگی Les Paul نصب شد که قیمتی حدود ده هزار دلار امریکا داشت که در آن هنگام قیمت بسیار زیادی برای یک رکوردر محسوب می شد.

Ampex-8-Track تاریخچه ی ضبط مالتی تِرَک

Ampex 8 Track

Ampex-8-Track تاریخچه ی ضبط مالتی تِرَک

les-paul

این وضعیت در سال ۱۹۷۹ توسط کمپانی امریکایی TASCAM تغییر کرد. TASCAM Portastudio رکوردری بود که از کاست های نه چندان گران قیمت صوتی، برای ضبط مالتی تِرَک بهره می برد. در اوایل، این کاست ها قابلیت ضبط همزمان ۴ تِرَک با کیفیت قابل قبول داشتند که بعدها به ۸ تِرَک با کیفیت توسعه یافت و به سرعت به سیستم رکورد مالتی تِرَک محبوب زمان خود تبدیل شد.

Ampex-8-Track تاریخچه ی ضبط مالتی تِرَک

TEAC 144 Portastudio

در دهه ی ۹۰ میلادی مالتی تِرَک های دیجیتال بر پایه کامپیوترها نظیر پروتولز و بعد ها کیوبیس معرفی شدند که خیلی سریع به رکوردرهای مالتی تِرَک استاندارد بدل شدند. از سال ۲۰۰۰ به بعد کمپانی های مختلفی اقدام به تولید نرم افزار های ضبط مالتی تِرَک کردند که به سرعت در حال پیشرفت بودند و کیفیت بالایی هم ارائه می داند. از جمله آنها میتوان نرم افزار GarageBand را نام برد که در آن هنگام بر روی اکثر کامپیوترهای استودیو های خانگی استفاده می شد.

امروزه اغلب رکوردرهای مالتی تِرَک بر پایه کامپیوترها، توانایی ضبط بینهایت تِرَک همزمان و با کیفیت بسیار بالا را دارند. به لطف این تکنولوژی می توان تنها با یک لپتاپ، میکروفون و کانورتور(DAC-ADC) یک استودیوی ضبط مالتی تِرَک جمع و جور و قابل حمل داشت.

نویسنده : سعید روشنی

فناوری مهندسی صدا

۲ نظر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *