PSP-FETpressor

معرفی FETpressor

امروزه با وجود کامپیوترهای قدرتمند و DSP ها (پردازنده های سیگنال دیجیتال)، اغلب متخصصین صدابرداری و مهندسین استودیو با تجربه دنیا بر این عقیده هستند که موسیقی های ضبط شده در دهه ی ۷۰ میلادی، طنین و رنگ صوتی متفاوت و گرم تری نسبت به نمونه های ضبط شده ی دیجیتال امروزی دارند که این ویژگیِ خود را مدیون پردازنده های سیگنال آنالوگ آن هنگام، نظیر کامپرسورهای Tube، Optical، FET، اکولایزرهای اکتیو و پسیو آنالوگ، پری آمپلی فایرهای لامپی و ترانزیستوری و کنسول های صدای آنالوگ می باشند. ابزاری که یکی از علل شکل گیری دوران طلایی موسیقی یا همان موسیقی دهه هفتادی می باشند.( البته در این بین نباید وجود نوازندگان، خوانندگان، تهیه کنند گان، آهنگسازان و مهندسین چیره دست و توانای آن دوران را نادیده گرفت). همین امر موجب شده تا در دهه ی اخیر اکوئیپمنت های آنالوگ وینتیج بسیار مورد توجه قرار گرفته اند؛ به طوری که بسیار از شرکت های تولید کننده ی پردازنده های صوتی مجدد به تولید یا باز تولید نمونه های آنالوگ قدیمی و البته بهینه شده، روی آورده اند. Universal Audio ،Manley Labs ،dbx ،Avalon ،Rupert Neve از این جمله هستند که تولیدات آنالوگ امروزی آنها با استقبال فراوانی روبروست. حتی کمپانی های کوچک نو ظهوری نظیر Warm Audio با باز تولید پردازنده های آنالوگ وینتیج مشهور و البته قیمتی رقابتی سهم قابل توجهی از این مارکت را به خود اختصاص داده اند. با همه این تفاسیر به جهت نحوه ی تولید پردازنده های آنالوگ که اغلب به صورت دست ساز و آن هم با استفاده از اِلِمان های دست ساز صورت می گیرد اغلب این تولیدات قیمت بالاتری نسبت به نمونه های دیجیتال امروزی دارند و خرید آن ها برای همگان میسر نیست.

RCA-BA-6A-Tube-Compressor معرفی FETpressor
RCA-BA-6A-Tube-Compressor

در این بین، شرکت های تولید کننده پردازنده های دیجیتال نرم افزاری اقدام به باز تولید پردازنده های آنالوگ مجازی برگرفته از نمونه های سخت افزاری وینتیج نموده اند و با هم رقابت می کنند. هر روز در مجلات و رسانه های مختلف مربوط به این ابزارها شاهد تولد پردازنده های آنالوگ مجازی متنوع جدیدی هستیم که با پنل گرافیکی شبیه به نمونه های قدیمی توجه بسیاری را به خود جلب می کنند؛ کمپانی هایی که مدعی هستند محصولاتشان با آزمایشات دقیق از نمونه های آنالوگ وینتیج الگو برداری شده و عملکردی عینا مانند نمونه های اصلی دارند. البته این ادعاها بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارند و حرفه ای ها کاملا آگاه هستند که تا به این تاریخ دیجیتال نتوانسته جایگزین تمام و کمال آنالوگ شود البته در بسیاری از موارد این فاصله بسیار نزدیک شده و تشخیص تفاوت آنها برای یک متخصص مجرب نیز ممکن نیست! و حتی در مواردی از آنالوگ پیشی گرفته است.

نویسنده: سعید روشنی
فناوری مهندسی صدا

Waves ،Nomad Factory، Universal Audio، SoftTube، IK Multimedia و PSP Audio Ware از این جمله هستند. اغلب مهندسین میکس، مسترینگ و همچنین تولید کنندگان موسیقی، کمپانی لهستانی PSP Audio Ware را با نرم افزار Vintage Warmer می شناسند. مالتی بند کامپرسور/ لیمیتر نرم افزاری دیجیتال شبیه سازی شده از نمونه های آنالوگ با کیفیت، که در زمان خود جز بهترین ها بوده و هنوز هم طرفداران بسیاری دارد. محصول جدید این کمپانی، کامپرسور نرم افزاری FETpressor است. همانطور که از نام آن مشخص است نمونه ی شبیه سازی شده از کامپرسورهای آنالوگ FET (ترانزیستور اثر میدانی – Field Effect Transistor) می باشد. این کمپانی ادعا می کند که الگوریتم برنامه نویسی و تولید این پروسسور دیجیتال، با برسی دقیق عملکرد کامپرسورهای FET آنالوگ (سخت افزاری) دهه ۷۰ میلادی صورت گرفته، که آن را در کلاس بهترین کامپرسورهای آنالوگ مجازی جای می دهد و می تواند کَرَکِتر کامپرسورهای FET دهه ی ۷۰ را تا حد زیادی شبیه سازی کند. کامپرسوری مناسب جهت پردازش داینامیکی صداهای وکال، گیتار، بیس، درامز و هر صدای دیگری که احتیاج به کارکتر پردازشیِ کامپرسورهای فِت استایلِ دهه ی ۷۰ دارند. اما اینکه این پلاگین ۹۹ دلاری تا چه اندازه با می تواند ادعای این کمپانی را ثابت کند، نیازمند زمان جهت سنجش علمی و عملی دقیق است. چنانچه شما نیز از این پلاگین یا نمونه های مشابه در تولیدات خود استفاده می کنید تجربه و دیدگاه خود را با ما مشترک کنید!

نویسنده: سعید روشنی
فناوری مهندسی صدا

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *