TELETRONIX LA-2A

کامپرسور افسانه ای TELETRONIX LA-2A

صدابرداران و مهندسین صدای با تجربه و قدیمی تر با Teletronix LA-2A افسانه ای آشنایی کامل دارند؛ اما نسل جدید این فن، شاید به احتمال قوی تنها با نمونه نرم افزاری LA-2A کار کرده باشند. LA-2A در واقع یک پردازنده داینامیک آنالوگ است که به روش Optical کار می کند. می توان گفت از قدیمی ترین نوع کامپرسورها نمونه های Optical یا همان Opto Compressor ها هستند. این کامپرسورها از یک فتوسل در مدار اندازه گیری سطح سیگنال استفاده می کند. سیگنال صوتی یک المان نور داخلی (EL) را روشن می کند که روی یک فتوسل (مقاومت نوری) می درخشد. یافتن Threshold و اعمال کاهش سطح توسط این مدار صورت می گیرد که بسیار وابسته به نوع سیگنال است.

اصلی ترین نوع این کامپرسور که مدل پایه طراحی بقیه  نمونه ها از این نوع است مدل LA-2A از برند TELETRONIX می باشد که در دهه ی 60 میلادی توسط James F. Lawrence II  بنیان گذار کمپانی Teletronix Engineering Company  در Pasada ی کالیفرنیا طراحی و ساخته شده است. در آن زمان LA-2A به یکی از پردازنده های مهم و اساسی استودیوهای کوچک و بزرگ ضبط، میکس و مسترینگ تبدیل شد که در رک پردازنده های اغلب استودیوها خودنمایی می کرد. تا سال 1969 سه نسخه از این کامپرسور دوست داشتنی ساخته شد (LA-2A Silver, LA-2A Gray, and LA-2).

LA-2A-Types

این پردازنده از یک پنل الکترو لومینانس به همراه یک مقاومت سولفید کادمیوم حساس به نور سفید برای کاهش گین استفاده می کند که در LA-2A به عنوان T4 Cell شناخته می شود. در واقع  T4B Opto-Attenautor  قلب تپنده این کامپرسور است و شخصیت صدای خروجی از این کامپرسور بسیار به آن وابسته است.

T4-Cell

شاید به ظاهر ساختن T4B بسیار ساده به نظر برسد، اما برای عملکرد صحیح و مشابه نمونه اصلی نوع المان ها و رفتارهر یک بسیار قابل توجه است که پس از آزمایش هایدقیق توسط کارشناس انتخاب می گردد.

به دلیل طراحی و مدار Opto این سیستم فقط دارای دو پارامتر کنترلی شامل Peak Reduction (که همان Threshold است) و Gain (که همان Makeup Gain است) می باشد. در واقع میانگین زمان Attack در این کامپرسور حدود 10 میلی ثانیه و میانگین زمان Release حدود 60 میلی ثانیه برای 50% Release و بین 0.5 تا 5 میلی ثانیه برای Full Release می باشد. طراحی خاص مدار و المان های به کار رفته موجب می شد که حتی با گین ریداکشن 10dB- و یا حتی پایین تر باز هم صدا کامپرس شده به نظر نمی رسید.

LA-2A-Back

همچنین استفاده از وکیوم تیوب ترایود 12AX7A به همراه 12BH7A و 6AQ5A موجب می شد تا با دیستروشن خوشایند صدای خروجی گرم و با هارمونیک های غنی تر به گوش برسد که هدف بسیاری از مهندسین صداست. همین موارد باعث شد تا LA-2A به یکی از کامپرسورهای مناسب برای پردازش داینامیکی صدای Vocal (خواننده) بدل شود. البته استفاده از این پردازنده روی صدای باس، درام، گیتار و … می تواند خروجی خلاقانه و با کیفیتی را در پی داشته باشد.

در وسط پنل جلویی LA-2A یک VU Meter تعبیه شده است تا میزان کاهش یا گین یا سطح دامنه سیگنال خروجی را نمایش دهد.

بعضا این کامپرسور به عنوان Leveling Amplifier نیز شناخته می شود چرا که به جهت نوع پردازش داینامیکی مناسب استفاده در خروجی نهایی به جهت افزایش سطح دامنه می باشد.

LA-2A-Backii

پس از گذشت تقریبا نیم قرن این کامپرسور همچنان طرفداران بسیاری دارد و توسط کمپانی Universal Audio، WarmAudio و … بازتولید می شود. (انواع نرم افزاری LA-2A از روی این مدل طراحی و تولید شده اند که در نمونه های مرغوب تا حد زیادی شخصیت این کامپرسور را شبیه سازی می کنند. نمونه نرم افزاری توسط کمپانی Waves Ausio و همچنین Universal Audio تولید شده است). به طوری که بعدها Bill Putnam بنیانگذار شرکت Universal Audio توانست با دسیابی به تکنولوژی نمونه اصلی دهه 60 اقدام به بازتولید LA-2A به صورت کاملا دست ساز کند که همچنان با قیمت 3800$ به فروش می رسد. در واقع نمونه ی تولید شده توسط کمپانی Universal Audio هیچ تفاوتی از نظر شخصیت پردازش با نمونه اصلی ندارد.

LA-2A-Warm-uaudio-waves

از مشخصه های بارز کامپروسر LA-2A می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده برای کنترل و پردازش داینامیکی صداهای وکال، باس، درام، گیتار و غیره
  • استفاده در مسیر رکورد به جهت کنترل داینامیک
  • افزایش حجم و گرمی صدا به لطف بهره وری از مدار وکیوم تیوب
  • کنترل ساده، آسان و سریع برای مهندسین صدا
  • دیستروشن کمتر از 0.5%
  • کاهش سطح گین تا حدود 40 دسیبل
  • پاسخ فرکانسی فرکانسی 30Hz تا 15KHz با تلرانس -1dB
  • نسبت سیگنال به نوز 70 دسیبل
  • ورودی و خروجی بالانس XLR

در نهایت چنانچه قصد دارید اثر کامپرسور چندان به گوش نرسد و عین حال صدایی حجیم و گرم با سطح دامنه استاندارد داشته باشید کامپرسور تایپ Opto به ویژه LA-2A ساخت کمپانی Universal Audio  انتخاب مناسبی می باشد.

نویسنده: سعید روشنی
فناوری مهندسی صدا