الکتروهاوس (Electro House)

Electro-House

الکتروهاوس، سبکی تلفیقی از موسیقی هاوس و الکتروکلاش ( متاثر از دیگر سبکهای متنوع و مشهور موسیقی الکترونیک) است که از دهه اول سال 2000  مورد توجه قرار گرفت. به لحاظ استیل، ترکیبی از four to the floor beats  (که در موسیقی هاوس یافت می شود) با basslines آنالوگ یا دیجیتال کاملا هارمونیک، فرکانسهای صوتی بالا و فرساینده و تن وکال نامنظم، پیانو یا string riff می باشد. سرعت این موسیقی حدودا بین 120 تا 135 بیت در دقیقه می باشد.

باور بر اين است كه شکل گیری الکتروهاوس به ترکیب Tech House و Electroclash در اوایل سال 2000 بر میگردد. در سال 2004، زیر شاخه اي با عنوان الکترو تک (بر گرفته از”electro tech house” or “pumping house” or “pumping tech”) در اروپای شرقی( به خصوص در ایتالیا، آلمان و اتریش) محبوبیت بسیاری یافت و در سال 2005  به فرانسه و انگلستان و نهایتا به آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان گسترش یافت. برخی از DJ های آمریکایی و استرالیایی آنرا با صدای خش دار و خشن تغییر دادند که در آن زمان به Dirty Electro شهرت یافت. در سال 2006-7 تولید کنندگان مشهور فرانسوی نمونه هایی از انواع dancehall/zouk ضربی را ترکیب نمودند و reg house به وجود آمد. در سال 2008، این سبک محبوبیت بیشتری یافت و با موسیقی پاپ و راک تلفیق شد.

در محاورات روزمره، الکتروهاوس معمولا با عنوان اختصاری “الکترو” نامیده می شود هر چند امکان اشتباه آن با موزیک الکترو اصلی وجود دارد.  تولید کنندگان تمایل به جایگزینی “c” با “k”  داشتند که آنرا بیشتر گیج کننده نمایند و از آن زمان واژه عمومی “house” ارجحیت يافته است.

تاریخچه

پیشروترین سبک پيش از الکتروهاوس مدرن، جنبش الکتروکلاش در اوایل دهه 0200   می باشد. الکتروکلاش، سبكهاي ترانه اي و  حس ملوديك موسيقي سينتي سايزري اوايل 1980 انگلستان را با گونه هاي ريتميك سخت تر موسيقي dance الكترونيك كه همزمان در آمريكا ظهور يافته بود تركيب نمود:  electro-funk and freestyle music

برخي هنرمندان همراه با جنبش الكتروكلاش، همچون Felix da Housecat به طور قابل ملاحظه اي فاكتورهاي هاوس را در موزيك خود مورد استفاده قرار داده و شديدا آنرا تاثير تاثير قرار دادند.

همزمان، tech house در اوايل دهه 1990 با كمك DJ هايي چون  Satoshi Tomiie و Steve Lawler شهرت يافت. آنها فاكتورهايي از الكترو موزيك اصلي را با صداهاي خود كه به 1989 باز مي گشت تركيب نمودند. همزمان با اجراي آن در اروپا در سال 2000-1، DJ هاي اروپايي اغلب  tubular distortionرا در basslines تركهاي خود مورد استفاده قرار مي دادند  (Zombie Nation’s “KernKraft 400” or Sono’s “Keep Control”)كه نمونه هاي صدا به شكل pre-synthesized مشابه با TB-303 ايجاد مي شد.

تكوين و تكامل سبك

Benny Benassi اولين DJ اي بود كه تركيب همزمان دو سبك را تجربه نمود. ارضاء شخصي او باعث شد تا صداهاي الكتروكلاش با بيتهاي 4-to-4 ملوديك تركيب شده و بي قاعدگي را براي tech house به همراه آورد. در سال 2003، صداي ديگري توسط       Benassi’s “Illusion” ساخته شد و مستقيما الكترو كلاش آلمان و اتريش را تحت تاثير قرار داد. توليد كنندگاني چون Royal Gigolos و Global Deejays آنرا به سبكي اصلي درآوردند. در سال 2004-5، الكتروكلاش با فاكتورهاي سنگين dark and tribal house تركيب شد كه اتمسفري جدي تر براي آن به وجود آورد. نمونه هاي اوليه آن عبارتند از:

“I Want You” by Paris Avenue and “This World” by Slam.

در اواخر 2005، Matt Schwartz و Dave McCullen از انگلستان، سبک الکترو هاوس را برای نخستین بار با ترکیب high-pitched abrasive leads با آن و استعاره steadier beat از fading progressive house تعريف نمودند. اين تاثيرگذاري به اندازه اي  بود كه آنرا در سال 2006 جهاني نمود:

Bodyrox’s single “Yeah Yeah” featuring Luciana was labelled by several BBC Radio 1 DJs “the biggest tune of the summer of 2006”, and the remix by D.Ramirez gained worldwide popularity, particularly in the Ibiza clubbing scene.

در اواخر همان سال، توليدكنندگان مختلف جهاني از قبيل Dirty South and The Egg، صداي اوليه را به شكل emulated disk scratching در آوردند كه deep house beats را به استعاره گرفته بودند. نمونه هايي از آن عبارتند از:

Cicada’s “Things You Say”, Tocadisco’s “Walking Away” and Guetta’s “Love Don’t Let Me Go” remixes.

محبوبیت بین المللی سبک در اواخر دهه 2000 و در زمانی به وجود آمد که پیشگامان نامشهور All Stars project Bob Sinclar and Yves Larock ), Africanism) نمونه هایی از موزیک Caribbean را در ترکیبات هاوس وارد نموده و زمینه را برای  instrumental riffs and vocalizations harmonically shaping rough electronic leads فراهم نمودند كه سبکهای زیادی تحت تاثیر قرار گرفت بخصوص rap, R&B  , hip-hop که با موزیک هاوس ترکیب شد و امكان ترکیب مجدد را فراهم آورد. در سال 2008-9 بیشتر هیت سانگهايي كه اکترو هاوس را با دیگر سبکهاي فوق الذكر تركيب نموده بود شامل موارد زير بود:

“Bring The Noise” by Public Enemy, “Day & Night” by Kid Cudi, “Shooting Star” by LMFAO, “Sexy Bitch” by Akon, and many more.

امروزه الکتروهاوس سبکی مهم از موسیقی هاوس در ابعاد بین المللی بوده  و تنها سبکي از dance می باشد که پس از disco در دهه 1970، چنین محبوبیتی را در آمریکای شمالی به دست آورد.

تاثیر گذاري

Electro pop

از اواسط تا اواخر سال دهه 2000، الکتروهاوس و دیگر سبکهای اصلی موسیقی رقص الکترونیک، زمینه را برای موسیقی پاپ الکترونیک فراهم نمود که با سبکهای معاصر خود آمیزش یافت که از جمله ی آنها می توان موارد زیر را نام برد:

R&B, hip hop, crunk, indie rock into dance- and mainstream friendly vocal music with 4-to-the-floor rhythm.

الکتروپاپ هم اکنون چارت موسیقی را در سرتاسر جهان احاطه نموده است.

Electro rock

الکتروهاوس همچنين موسیقی الکترونیک را به indie rock  و مشتقات آن در   new rave and disco-punk معرفی نمود.  Beatport، الکترو راک را به عنوان تلفیقی از  هاوس و indie rock  معرفی می کند.

هنرمندان مشهور:
  • Aboutblank & KLC
  • Alex Davey
  • Benny Benassi
  • Bodyrox
  • Boys Noize
  • Busy P
  • Crookers
  • Dave Darell
  • Dave Spoon
  • David Guetta
  • Deadmau5
  • Digitalism
  • Heiko & Maiko
  • Fake Blood
  • Fedde Le Grand
  • Justice
  • Klaas
  • Maurizio Gubellini
  • Max Farenthide
  • Michael Mind
  • Mike Candys
  • Mondotek
  • MSTRKRFT
  • Neelix
  • Noisia
  • Outwork
  • PH Electro
  • Robbie Rivera
  • Rico Bernasconi
  • Rowald Steyn
  • SebastiAn
  • Soundshakerz
  • Spencer & Hill
  • Steve Aoki
  • Sunrider
  • Sussie 4
  • Teenage Bad Girl
  • The Bloody Beetroots
  • Tocadisco
  • Vandalism
  • Wolfgang Gartner
  • Xenia Beliayeva
  • Yuksek