PC03

انتخاب کامپیوتر مناسب صدا و موسیقی (قسمت سوم)

در این مقاله به بررسی حافظه دسترسی تصادفی یا  (RAM=Random Access Memory) و نقش آن در بهبود سرعت کامپیوتر تخصصی تولید موسیقی الکترونیک خواهیم پرداخت.

RAM یا Random Access Memory – (حافظه با دسترسی تصادفی) یک المان ذخیره‎ساز داده های کامپیوتری می‎باشد. یک RAM امکان دسترسی سریع به داده ها را در کمترین زمان ممکن و صرف نظر از محل ذخیره‎سازی فیزیکی Data، میسر می‎سازد. تفاوت RAM با دیگر المانهای ذخیره‎سازی دیتا با دسترسی مستقیم (از قبیل هارد دیسک‎ها، DVD و CD درایوها و دیگر حافظه های ذخیره سازی مغناطیسی) این است که زمان خواندن و نوشتن اقلام مختلف داده در RAM به مراتب بیشتر از دیگر المانهای ذخیره سازی اطلاعات است. در دیگر المانهای ذخیزه سازی دیتا سرعت خواند و نوشتن به میزان قابل توجهی به محل ذخیزه‎سازی فیزیکی داده در رکورد ها بستگی دارد و دلیل آن محدودیت های مکانیکی از قبیل سرعت گردش در هارد دیسک ها و تاخیرهای حرکتی بازوی هارد دیسک می‎باشد.

بسیار از آهنگسازان و تولیدکنندگان موسیقی که از کامپیوتر برای تولید موسیقی استفاده می کنند این سوال برایشان مطرح می شود که چه مقدار RAM برای کامپیوتر من جهت آهنگسازی نیاز است؟

در واقع پاسخ به این سوال چندان مشکل نیست. اگر جزو آن دسته از آهنگسازانی هستید که بیشتر از سمپل ها و سمپل پلیر ها مانند Kontakt Player و بانکهای آن برای ساخت موسیقی استفاده می کنید به مقدار بیشتری RAM نسبت به افرادی که از سینتیسایزرها برای تولید موسیقی استفاده می کنند نیاز دارید. در واقع مکانیزم سمپل پلیر ها (مانند kontakt Player) به این صورت است که پیشتر صداهای موجود در بانکهای آن توسط شرکتهای تولید کننده سمپل از ادوات موسیقی به صورت ترک هایی با فرمت Wav ضبط شده و سپس با فرمت nki. به صورت لایبرری کانتکت ذخیره شده است. زمانی که شما در کانتکت صدایی مانند پیانو اکوستیک انتخاب می کنید و توسط میدی کیبورد خود شروع به نواختن نتها می نمایید اطلاعات و دیتاهای میدی کیبورد شما به واسطه الگوریتم برنامه نویسی شده در کانتکت پلیر به بانک صدا منتقل می شود و دستور پخش صدای مورد نظر را می دهد، مثلا زمانی که شما نت دو را می نوازید نرم افزار کانتکت پلیر در بین صدها یا هزارن سمپل wav از صدایی که انتخاب کرده اید نت دو ی مربوطه را پخش می کند. در سمپل های خوش صدا و استاندارد، در سازهایی مانند پیانو این نت با تاچ های مختلفی صدا برداری شده که Timber صدا در نواختن و یا نگارش MIDI در نتهای با داینامیک ppp تا fff طبیعی باشد. بنابر این ممکن است برای یک نت دو در حالت بدون پدال هشت تا ده ها سمپل گرفته شده باشد.

با توضیحات بالا درک این مطلب راحتر تر خواهد بود که چنانچه هر بار این عمل انتخاب صدای مورد نظر توسط سمپل پلیر از روی هارد به خصوص هارد دیسک های مکانیکی صورت گیرد، شاهد تاخیر بسیار زیاد در پخش صدا و بعضا کرش کردن هارد دیسک خواهیم بود و عملا نوازختن و اجرای همزمان غیر ممکن خواهد بود؛ از این رو سمپل پلیرهای امروزی طوری طراحی و برنامه نویسی شده اند که پس از انتخاب صدای مورد نظر بانک های آن صدا را از آدرس موجود بر روی هارد، به روی RAM کپی می کنند تا به صورت همزمان و بدون تاخیر محسوس قابل دسترسی و پخش باشند.

بنابر این اگر از سمپل پلیرها و آن هم در تعداد زیادی ترک به صورت همزمان استفاده می کنید حتما نیاز به مقدار بیشتری RAM در سیستم کامپیوتر حرفه ای خود دارید. این مسئله در مورد آهنگسازان موسیقی الکترونیک که بیشتر از سینتیسایزر های ساند جنریتور (مانند Sylenth 1) برای ساخت موسیقی خود استفاده می کنند متفاوت است، در واقع این دسته از تولید کنندگان موسیقی الکترونیک به پردازنده (CPU) قدرتمند تر برای ساخت و ترکیب صداها و تولید موسیقی الکترونیک نیاز دارند تا RAM بیشتر!

امیدوارم با این سری مقالات، بخشی از ابهامات شما علاقمندان به موسیقی الکترونیک در مورد تهیه کامپیوتر مناسب جهت تولید این نوع موسیقی مرتفع شده باشد.

نویسنده: سعید روشنی

مطالب مرتبط:

انتخاب کامپیوتر مناسب صدا و موسیقی ( قسمت اول)

انتخاب کامپیوتر مناسب صدا و موسیقی (قسمت دوم)